VšĮ „Klaipėdos šventės“
8 46 400 302
Baltic Sail

LEGENDINĖ JACHTA „LIETUVA“ LEISIS Į 100-ČIO ODISĖJĄ

Lietuvos nepriklausomybės 100-osioms metinėms paminėti, VšĮ „Klaipėdos šventės“ įgyvendina projektą – šimtmečio odisėją. Jos laivu pasirinkta legendinė jachta „Lietuva“, kuri 1989 m. iškėlusi trispalvę išplaukė į istorinį žygį per Atlantą. Jachtos „Lietuva“ maršrute – Klaipėda-Gdanskas-Talinas-Ryga-Klaipėda. Projektas gimė rengiant Lietuvos 100-čio renginių programą. Liepos 3-ąją palydėti jachtą „Lietuva“ į 100-čio kelionę kviečiami visi klaipėdiečiai.

 „Jachtos „Lietuva“ svarba Klaipėdai ir valstybei gali būti matuojama įvairiais aspektais, tačiau, matyt, teisingiausias – emocinis kriterijus, kuris liudija apie vietą žmonių širdyse ir daugiau nei keturių dešimtmečių istoriją. Tapusi neoficialiu nepriklausomybės simboliu, liudijanti laisvę ir nevaržomas idėjas, jachta „Lietuva“ yra ne tik unikali jūrinio miesto dalis – tai gyvosios istorijos dalis. Suprasdama „Lietuvos“ svarbą, Klaipėdos miesto savivaldybė skyrė 200 tūkstančių eurų kapitaliniam jachtos remontui – kaip gyvosios istorijos dalies išsaugojimui ateities kartoms. Siekiame, kad jauni žmonės ne tik praeities keliones, bet ir būsimą jachtos šimtmečio odisėją prisimintų ne iš istorijos vadovėlių, nuotraukų ar filmų, bet drąsiai stovėdami ant jachtos denio ir galbūt leisdamiesi į pirmąją savo kelionę“, – sako Klaipėdos savivaldybės vicemerė Judita Simonavičiūtė.

Kad jachta galėtų leistis į 100-čio odisėją, atlikti būtini remonto darbai už 20 tūkst. eurų. Kapitalinis jachtos remontas planuojamas tik rudenį.

„Nors maršrutas nėra didelis, tačiau šiai „senutei“ ir jis yra rimtas iššūkis. Iš pradžių maršrute buvo daugiau miestų, tačiau įvertinome realias galimybes ir savo planus teko koreguoti. Kad galėtume saugiai leistis į kelionę, privalėjome atlikti būtinuosius remonto darbus – remontuotas denis, jachtos dugnas. Plaukimo metu jachtos įgulą sudarys 5 nuolatiniai nariai ir 5 naujieji kadetai, kurie numatyta tvarka keisis keliuose miestuose. Svarbiausia gera nuotaika ir įkvepianti žinia, kurią liepos 3-ąją, tikiu, su gausia klaipėdiečių palyda iš Dangės upės išplukdysime Baltijos uostams“, – sakė jachtos „Lietuva“ kapitonas Osvaldas Kudzevičius.

Šį sykį jachta „Lietuva“ plauks pasipuošusi ne tik šimtmečio bure bet ir kitais šimtmečio atributais. Odisėjos maršrute trys Baltijos jūros uostai, kuriuose tuo metu vyks tradiciniai jūriniai vasaros renginiai: liepos 5-8 d. Gdanskas (Lenkija), liepos 13-15 dienomis jachta lankysis Taline (Estija), 17-19 dienomis viešės Rygoje (Latvija).

Jachtos įgulą papildys savanoriai kadetai, kurių atranka trukusi dvi savaites baigėsi šiandien – birželio 18 d. Iš viso gautos  34 anketos, iš jų bus atrinkta 19 asmenų, kurie plauks atitinkamuose etapuose. Daugiausiai anketų atsiuntė klaipėdiečiai -17, vilniečiai – 15, vienas kaunietis ir vienas Estijoje gyvenantis asmuo. Įgulos keitimas bus vykdomas du kartus, t.y. Taline ir Rygoje.

Jachtos „Lietuva“ maršrutą sudaro penki etapai:
Klaipėda – Gdanskas – Klaipėda/ 07.03–07.08)
Klaipėda – Talinas/ 07.10–07.15 (07.15 – įgulos keitimas)
Talinas – Klaipėda/ 07.15–07.18
Klaipėda – Ryga/ 08.15–08.19 (08.19 – įgulos keitimas)
Ryga – Klaipėda/ 08.20–08.23

„Lietuva“ su savimi gabena Lietuvos nepriklausomybės istorijos parodą, kuriai medžiagą parengė Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institutas ir Mažosios Lietuvos istorijos muziejus. Parodą bei žinią apie Lietuvą ir 100-tį, pristatys ir kartu vykstanti Klaipėdos universiteto istorikė Renata Rachmaninova.

Liepos 6-ąją, kai jachta „Lietuva“ viešės Gdanske, visi Lenkijos lietuviai kviečiami papildyti „4 milijonai“ akciją ir drauge giedoti Lietuvos himną. Su jachtos „Lietuva“ plaukimų akimirkomis pagaminti ir atvirlaiškiai, kuriuose visi norintys bus kviečiami rašyti sveikinimus Lietuvai, o jachtos jūros paštas pargabens juos į Klaipėdą.

Liepos 3 d. 19 val., Dangės upės krantinėje prie „Lietuvos“ knechto, įvyks oficialios jachtos „Lietuva“ palydos į pirmąjį odisėjos uostą Gdanską. Palydėti jachtą į 100-čio odisėją kviečiami visi klaipėdiečiai.

Jachta „Lietuva“ (Klaipėda) su dar dviem jachtomis „Dailė“ ir „Audra“ dalyvavo pirmame Lietuvos buriuotojų žygyje per Atlantą į JAV. Jos 1989 m. gegužės 13 d. išplaukė iš Klaipėdos išsikėlusios tuo metu dar juridiškai neįteisintas Lietuvos trispalves ir grįžo 1989 m. rugpjūčio 21 d. 1992–1993 metais jachta „Lietuva“ pirmą kartą Lietuvos istorijoje apiplaukė pasaulį. Jachta „Lietuva“, 1976 metais pastatyta Gdanske (Lenkija) vienintelis Lietuvos dar plaukiantis laivas iš tų, kurie dalyvavo pirmuosiuose žygiuose.

TAPK JACHTOS LIETUVA ĮGULOS NARIU

Jachtos „Lietuva“ kelionės per Baltijos jūros uostus, skirtos Lietuvos valstybės šimtmečiui paminėti,  organizatoriai kviečia tapti legendinės jachtos įgulos nariu. 

Šiemet liepos – rugpjūčio mėnesiais jachta „Lietuva“ leisis į Lietuvos šimtmečio kelionę ir aplankys tris Baltijos jūros valstybes: Lenkiją, Estiją ir Latviją, kurios taip pat mini nepriklausomybės atkūrimo šimtmečio jubiliejų.

Odisėjos metu, patyrę įgulos nariai naujokus išmokys visko, ko reikia gyvenant laive. Įgysite buriavimo įgūdžių, sužinosite navigacijos paslapčių, atliksite kasdienius įgulos darbus, budėsite naktį ir būsite atsakingas už laivą tiek pat, kiek profesionalus įgulos narys. Laive kiekviena diena vis kitokia. Niekas nežino kokius iššūkius pateiks išaušęs rytas, todėl įgulos nariams svetimas žodis „nuobodulys“.

Buriavimo praktikantai renkami į 5 plaukimo maršrutus.

Klaipėda – Gdanskas – Klaipėda/ 07.03–07.08

Klaipėda – Talinas/ 07.10–07.15 (07.15 – įgulos keitimas)

Talinas – Klaipėda/ 07.15–07.18

Klaipėda – Ryga/ 08.15–08.19 (08.19 – įgulos keitimas)

Ryga – Klaipėda/ 08.20–08.23

Nurodytas įgulų keitimas vyks organizuotu transportu. Už kelionę buriavimo praktikantams mokėti nereikės.

Gautos anketos bus vertinamos balais, pagal nurodytus atrankos kriterijus, nuo 1-5 balų sistemoje.

ATRANKOS KRITERIJAI:

  1. Amžius. Atrankoje dalyvauja asmenys sulaukę 18 metų.
  2. Argumentuota motyvacija.
  3. Socialinė šeimos padėtis (daugiavaikė šeima, nepilna šeima, našlaitis/ė ir kt.).
  4. Jūrinių profesijų studentams teikiama pirmenybė.
  5. Buriavimo patirtis neprivaloma.

Informaciją apie atrankos rezultatus kandidatai gaus į anketoje nurodytą paštą 2018 m. birželio 20 dieną.

Septyni Baltijos pakrantės miestai – Klaipėda, Karlskrona, Rostokas, Ryga, Gdanskas, Ščecinas ir  Nystedas – jau daugiau nei dešimtmetį įgyvendina projektą „Baltic Sail“. Remdami tradicinį buriavimą, kaip Europos jūrinės kultūros paveldo dalį, miestai skatina ir kviečia tradicinių burlaivių ir senovinių laivų savininkus leistis į kelionę po Baltijos jūrą, aplankant ir papuošiant burėmis šiuose miestuose vykstančias jūrines šventes.

Oficialus organizacijos sprendimus priimantis organas – „Baltic Sail“ komitetas. Į komiteto sudėtį įeina tik po vieną sutarties miesto nario atstovą, kuris yra paskirtas atitinkamo miesto, atstovauja jo interesams ir turi balsavimo teisę.

Ypatingas „Baltic Sail“ sąjungos rūpestis – istorinių laivų puoselėjimas ir išsaugojimas. Istoriniai laivai vertintini kaip unikalūs istorijos sergėtojai. Restauruotos jų versijos iki šiol plaukioja jūromis, taip ne tik reprezentuodami gyvąją kultūrinio paveldo tradiciją, bet ir perduodami buriavimo patirtį. Sąjungos partneriai tiki, kad praeities žinios derinamos su šiandienos aplinka gali užtikrinti ateities naratyvus. 

Pirmą kartą 1997 metais surengtos regatos šeimai dabar priklauso 8 uostai: Gdanskas ir Ščečinas(Lenkija), Klaipėda (Lietuva), Karlskrona (Švedija), Nystedas (Danija), Rostokas ir Sasnitzas (Vokietija), Ryga (Latvija). O taip pat projekte dalyvauja Lenkų jūrų muziejus Gdanske, Švedų laivybos muziejus Karlskronoje, Jūrų muziejus Rostoke. Toks partnerių arealas atitinka programos finansuojamų veiklų sritį – regioniniai projektai su mažiausiai viena kaimynine šalimi (Latvija, Estija, Lenkija, Rusija (Kaliningrado sritimi), Baltarusija, Ukraina), ieškant vienijančių tautas ir kultūras vardiklių. Klaipėdos miestas įsipareigojimus dalyvauti „Baltic Sail“ veikloje patvirtino šiemet pasirašydamas 2017-2021 m. bendradarbiavimo sutartį.

Pastarąjį dešimtmetį tradicinį buriavimą ir senąsias buriavimo bei apskritai jūrines tradicijas Lietuvoje puoselėjantys ir populiarinantys projektai su tradicinių burlaivių ir senovinių laivų savininkais buvo vykdomi tik epizodiškai, todėl šiuo metu mūsų šalis yra mažai žinoma užsienio šalių buriavimo ir burlaivių išsaugojimo entuziastams. Panašūs projektai skatina tradicinių burlaivių ir senovinių laivų savininkus leistis į kelionę po Baltijos jūrą, aplankant ir Lietuvos uostą, pažinti Baltijos jūros regioną kaip unikalią jūrinės kultūros ir buriavimo erdvę. Tai unikali galimybė rengti viešas paskaitas bendruomenei apie jūrinio paveldo aktualizavimą ir kūrybinės dirbtuves vaikams bei jaunimui apie istorinių laivų tipus, jų paplitimą ir naudojimą šiandien.

2015 metais, įgyvendinus projektą (kurį finansavo Kultūros taryba), pavyko pakviesti istorinį burlaivį „Nao Victoria“ (Ispanija). Tai buvo pirmasis tikslios Fernando Magelano flotilės burlaivio, kuris vienintelis grįžo iš pirmosios ekspedicijos aplink pasaulį, kopijos vizitas ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos jūros regione. Laive įrengtas muziejus, parengta atraktyvi edukacinė pažintinė programa, skirtą lankytojams supažindinti su buriavimo istorija ir tradicijomis. Vien šis burlaivis per keturias viešnagės Klaipėdoje dienas priėmė daugiau nei 1000 lankytojų.  

2018 m. Klaipėda kviečia istorinius burlaivus atvykti į miestą liepos 27–29 dienomis, kuomet į miestą sugrįš tradicinė Jūros šventė. Kruizinių laivų terminale, Danėje ir Pilies uostelyje prišvartuotus burlaivus ir jachtas gali lankyti Klaipėdos gyventojai ir svečiai, vyksta edukacinės dirbtuvės vaikams, jaunimui.

„Baltic Sail“ stiprina šalies jūrinį identitetą, sudaro galimybes jūrinės kultūros tradicijų sklaidai ir puoselėjimui.

NUOTRAUKŲ GALERIJA

2017 METAI

2015 METAI