DIDŽIŲJŲ BURLAIVIŲ REGATOS



Regatos „The Tall Ships’ Races“, ankščiau vadintos „Cutty Sark“ vardu, istorija siekia 1872 metus. Tada į savo pirmąjį reisą išplaukė legendinis anglų tristiebis burlaivis „Cutty Sark“, tituluojamas greičiausiu XIX a. pabaigos – XX a. pradžios burlaiviu: jo pasiektas greičio rekordas – iš Australijos į Angliją – per 69 dienas.
Burlaivis, kurio korpuso ilgis 85,34 m, plotis 10,97 m, keliamoji galia 2133 tonos, vežiojo arbatą iš Kinijos, vilną iš Australijos, džutą iš Filipinų ir t.t.

Savotiškos burlaivio „Cutty Sark“ ir jo konkurento „Termophylae“ varžybos prasidėjo būtent „arbatos ir vilnos keliuose“. Kapitonų, laivų savininkų bei paprastų piliečių susidomėjimas burlaivių lenktynėmis tuo metu Anglijoje jau buvo pasiekęs lažybų dėl greičiausiai į uostą atplauksiančių krovinius gabenančių laivų lygį.
„Cutty Sark“ ( „Trumpi marškinėliai“ ) laivas pavadintas škotų kilmės poeto Roberto Bernso epinės poemos „Tomas O‘Šanteris“ vienos iš herojų – jaunos greitos raganos, apsirengusios tik trumpais marškinėliais – vardu.
Iš kelių šimtų XVII – XVIII amžiuje plaukiojusių burlaivių iki šių dienų išliko tik šis vienas. Kaip muziejus, jis nuo 1957 m. stovi sausame doke Grinviče, Londone.

1938 m. Stokholme buvo surengtas pirmasis mokomųjų burlaivių sąskrydis ir įsteigta Šiaurės Europos mokomųjų burlaivių sąjunga. Ši iniciatyva buvo užgožta karo, ir tik 10 metų po karo darbą atgaivino britų admiralitetas: buvo įkurta Mokomųjų burlaivių asociacija „Sail Training Association“ (STA), kurią 2002 metais pakeitė nauja organizacija „Sail Training International“ (STI).
1956 metais STI surengtoje 750 mylių regatoje nuo Tor Bay įlankos Pietų Anglijoje iki Lisabonos dalyvavo 22 burlaiviai iš 11 šalių. Regata sulaukė didžiulio susidomėjimo, ir jos organizatoriai nusprendė renginį paversti tradicine vasaros švente, vykstančia kas antri metai. 1958 m. lenktynėse iš Bresto (Prancūzija) iki La Korunjos (Ispanija) plaukė 17 laivų iš 12 šalių.

„Sail Training Association“ tikslas buvo rūpintis, kad didieji burlaiviai neišnyktų. Asociacija siekė,  kad regata būtų ne vien sportinis, bet ir kultūrinis renginys, populiarinantis buriavimą, skatintis jaunimą išmėginti savo jėgas jūroje ir stiprinantis draugystę tarp įvairių šalių buriuotojų mėgėjų bei profesionalų.
Praėjus keleriems metams asociacijos veikla tapo ypač populiari ir regatas pradėta rengti visame pasaulyje.
„The Tall Ships’ Races“ renginiai padarė didelę įtaką dviem pasaulinėms tendencijoms: nacionalinių buriavimo mokymo asociacijų įkūrimui visame pasaulyje ir daugybės kitų regatų, švenčių bei festivalių, susijusių su buriniais laivais, atsiradimui. Skaičiuojama, jog šiuo metu Europoje kasmet vyksta daugiau nei 200 marinistinių festivalių, kurių pagrindinis akcentas yra tradiciniai buriniai laivai. Žymiausias iš tokių renginių - „The Tall Ships Races“.

2002 m. naujai įkurta organizacija „Sail Training International“ (STI) vienija daugiau nei 20 nacionalinių organizacijų įvairiose pasaulio šalyse - Australijoje, Belgijoje, Kanadoje, Danijoje, Suomijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Airijoje, Italijoje, Latvijoje, Olandijoje, Norvegijoje, Lenkijoje, Portugalijoje, Rusijoje, Ispanijoje, Švedijoje, JAV, Didžiojoje Britanijoje ir kt. Lietuvos buriavimo mokymo asociacija į šią tarptautinę šeimą priimta 2007 metais.

STI regatą „The Tall Ships Races“ organizuoja kiekvienais metais vis kitose jūrose, tačiau jos visur vyksta trijose atkarpose tarp keturių skirtingų valstybių uostų. Pagrindinis regatos prizas, dėl kurio kovoja kiekvieno laivo įgula, yra sidabrinis burlaivio „Cutty Sark“ modelis, kuris simbolizuoja regatos tikslą – bendradarbiavimą ir draugystę tarp laivų įgulose esančių žmonių. 

Tradiciškai pirmasis „The Tall Ships’ Races“ regatos etapas – lenktynės tarp dviejų uostų, antrasis – laisvas perplaukimas į kitą uostą, kurio metu laivai nelenktyniauja, keičiasi įgulų nariais, trečiasis etapas – varžybos į paskutinį uostą. Kiekviename iš lenktynes priimančių uostų 4 dienas vyksta šventė: susitikimai, priėmimai, koncertai, apdovanojimų ceremonija, sporto varžybos ir kiti renginiai. Priimančio miesto renginio kulminacija tampa įgulų paradas miesto gatvėmis ir uostą paliekančių, į jūrą išplaukiančių, burlaivių paradas. Regatoje dalyvauja bet kokio tipo ir amžiaus buriniai laivai (ilgesni nei 9,14 m), kurie skirstomi į kelias klases: A klasė – visi laivai skersinėmis burėmis, didesni nei 40 metrų (pvz., barkentinos, brigai, brigantinos ir kt.); B klasė – tradicinio apiburinimo laivai, trumpesni nei 40 m (paprastai su gafelinėmis burėmis); C klasė – modernaus (bermudinio) burių tipo laivai, mažesni nei 40 m ir nenaudojantys spinakerių; D klasė – modernaus apiburinimo laivai, naudojantys spinakerius.

Pagrindinė sąlyga regatoje dalyvaujantiems laivams – ne mažiau nei pusę įgulos turi sudaryti jaunimas nuo 15 iki 25 metų. Taip pasiekiamas pagrindinis STI tikslas – buriuojant ugdyti skirtingų tautybių, religijų ar socialinių sluoksnių jaunus žmones, suteikti jiems naujos patirties ir galimybę dirbant komandoje įveikti jūrų pateikiamus fizinius, emocinius iššūkius bei skatinti tautų draugystę.
Šios STI pastangos įvertintos 2008 metais: organizacija buvo nominuota Nobelio Taikos premijai.