VšĮ „Klaipėdos šventės“
8 46 400 300
KELIONĖ PO STEBUKLO LAUKIANČIĄ JARUZALĘ
  1. JERUZALĖ. PAŽADĖTOJI ŽEMĖ/ THE PROMISED LAND

Senas yra šis pasakojimas. Perduodamas iš lūpų į lūpas… apie pažadėtą žemę. Jokiais būdais ji neprimena pažadėtosios, kurioje tekėtų medaus ir pieno upės.  Tai akmenuota nederlinga žemė su unikaliai menku skaičiumi ežerų ir upių. Seni išminčių kapai mena savas istorijas. Kiekvienas akmuo, uoloje iškalta grota „regėjo“ įvykius, pakeitusius Europą ir pasaulį. Tokių šventų vietų šioje žemėje labai daug. Josios miestai, miesteliai, gamtos grožybės, kurių pavadinimus dažnas sužino dar būdamas vaikas, pribloškia kiekvieną, net ir  netikintįjį. Tai neprilygstama religinė ir tautinė įvairovė, ypatingos, tik tenai gyvuojančios, kultūros apraiškos. Visa tai “dovanojo” ne šiuolaikinė globalizacija, o istorijos tūkstantmečiai, kurių metu žmonija tikėjo, kad šita pažadėtoji žemė yra pasaulio centras. KLAUSYTI

 2. MIESTAS-LEGENDA: KEDRONO SLĖNIS, ALYVŲ KALNAS/ FASCINATING JERUSALEM 

Jeruzalė – viena paslaptingiausių ir įdomiausių vietų mūsų planetoje. Tai miestas, apjuostas dviejų metrų storio, penkių tūkstančių metų senumo sienomis, pastatytomis iš tašyto baltojo akmens luitų, nenaudojant rišamojo skiedinio. Jeruzalė pakeri ir užburia,  čia būdamas net ir šiandien prarandi realybės jausmą, nes  šioje pasaulio vietoje susijungia dabartis ir amžinybė.  Čia jokia siena nėra tik siena, jokia gatvė – tik gatvė. Šio miesto istorija – viena turtingiausių ir  įdomiausių žemėje. Remiantis senaisiais judėjų raštais, netoli Jeruzalės esančiame Armagedono slėnyje vyks paskutinė gėrio ir blogio žemėje kova. Kada nors akmens mūrai subyrės, atidengdami praėjimą pro arką, o palaidotieji Alyvų kalne pirmieji prisikels ir stos prieš Dievo teismą, kuris vyks šalia esančiame giliame Kedrono slėnyje.  Kiekvienas senas akmuo ar alyvmedis “regėjo” minias į Jeruzalę traukiančių keliautojų, prekeivių, piligrimų, atrandančių čia kažką sau artimo, svarbaus, reikšmingo. Tiek vietiniams, tiek keliautojams, reikšminga buvo gyvulininkystė. Nederlingoje žemėje, šalia miesto sienos, vietiniai piemenys ožkas, avis ganė nedidelėmis bandomis, o asilai, kupranugariai buvo ne tik žaliava maistui, rūbams, bet ir nepamainomos transporto priemonės. KLAUSYTI

3. JERUZALĖS KASDIENYBĖ PRIE VANDENS/ WATER IS LIFE

Vanduo Jeruzalę pasiekdavo Siloamo kanalu – unikaliu senovės vandentiekiu, kurio tiesimas kelis kartus minimas Senajame Testamente. Vanduo buvo tausojamas, jo niekada nebuvo per daug. Moterys savo reikmėms vandens atsinešdavo įvairiose talpose. Skalbimui buvo naudojamas specialus muilas, gaminamas iš ožkos riebalų ir buko pelenų. Gyvūniniai riebalai ir medžio pelenai labai ilgai buvo pagrindinė muilo žaliava.  Žvėrių, gyvulių kailius ir jų odas žmonės naudoja nuo neatmenamų laikų. Miestuose ir miesteliuose odų raugyklos įsikurdavo atokesnėse vietose, nes nuo jų sklisdavo sunkus raugo kvapas. Duoną senovės žmonės gamindavo jau prieš 10–12 tūkst. metų. Jeruzalės gyventojai duoną kepdavo įvairiais būdais. Vienas jų – keraminės krosnys, kurias pradžioje gerai iškaitindavo, tada išvalydavo ir duonos paplotėlius prilipdydavo prie vidinių sienų.  Račiaus amatas taip pat buvo paklausus. Garsiai dardėjo ratai Jeruzalės grindiniu. Alyvmedis – ilgaamžis medis, nes gali išgyventi iki 1000 metų. Numirus kamienui, šaknys iš žemės pradeda daiginti naują medelį. Žydi alyvmedis vėlyvą pavasarį, o vasarą snūduriuoja ir tausoja jėgas alyvuogių brandinimui. Kaip visoje Viduržemio jūros pakrantėje, taip rytų žemėse, alyvmedžio vaisių – alyvuogių – aliejus yra neatsiejamas nuo virtuvės, kultūros ir tradicijų. Alyvuogių spaudyklos neapsieidavo be asilo jėgos ir žmogaus sumanumo. MALDA SINAGOGOJE: KLAUSYK, IZRAELI!/ LISTEN, ISRAEL! Judėjų maldos namai vadinami sinagoga. Joje laikomos pamaldos, skaitomas ir aiškinamas Tanachas – Biblija. Judaizmas yra viena seniausių, praktikuojama monoteistinė religija, kitaip dar vadintina Toros religija. Žydams Tora yra visų mokymų mokymas ir praktikos pagrindas. Pirmosios sinagogos pastatytos Izraelyje IV a. pr. Kr. Buvo statomos daugelyje gyvenamų vietų, visos atgręžtos į Jeruzalę. Jos  centre – vieta, skirta Šventajai skryniai su Toromis. Rabinas – judėjų dvasininkas, tikybos mokytojas, teisėjas, religinės bendruomenės vadovas. Tai Biblijos žinovas, aiškintojas, autoritetas religijos ir teisės klausimais, labai gerbiamas asmuo. Pamaldas sinagogoje rabinas visada pradėdavo žodžiais „Klausyk, Izraeli“. Toros aiškintojų ginčai kildavo dažnai, skambėdavo garsiai, pritraukdami smalsuolius. KLAUSYTI

4. MALDA SINAGOGOJE: KLAUSYK, IZRAELI!/ LISTEN, ISRAEL!

Judėjų maldos namai vadinami sinagoga. Joje laikomos pamaldos, skaitomas ir aiškinamas Tanachas – Biblija. Judaizmas yra viena seniausių, praktikuojama monoteistinė religija, kitaip dar vadintina Toros religija. Žydams Tora yra visų mokymų mokymas ir praktikos pagrindas. Pirmosios sinagogos pastatytos Izraelyje IV a. pr. Kr. Buvo statomos daugelyje gyvenamų vietų, visos atgręžtos į Jeruzalę. Jos  centre – vieta, skirta Šventajai skryniai su Toromis. Rabinas – judėjų dvasininkas, tikybos mokytojas, teisėjas, religinės bendruomenės vadovas. Tai Biblijos žinovas, aiškintojas, autoritetas religijos ir teisės klausimais, labai gerbiamas asmuo. Pamaldas sinagogoje rabinas visada pradėdavo žodžiais „Klausyk, Izraeli“. Toros aiškintojų ginčai kildavo dažnai, skambėdavo garsiai, pritraukdami smalsuolius. KLAUSYTI

5. ERODO VALDYMAS: GYVENTOJŲ SURAŠYMAS/ HEROD’S REIGN

Prieš gimstant Išganytojui, Izraelio žemė buvo Romos imperijos dalis. Šalį valdė karalius Erodas, kuris, anot istorinių šaltinių, jėga užgrobė valdžią Izraelyje. Karalius Erodas visaip stengėsi įtvirtinti savo valdžią ir pelnyti autoritetą, tačiau izraelitų priešiškumas jam tik stiprėjo. Romos imperatorius Cezaris Augustas nurodė, jog turi būti suskaičiuoti visi Romos imperijos gyventojai. Taip pat ir izraelitai. Karalius Erodas ėmėsi įgyvendinti imperatoriaus nurodymą. Tačiau žydai visada buvo labai prietaringai nusiteikę prieš bet kokį mėginimą “suskaičiuoti tautą”, todėl Izraelio žemėje gyventojų surašymas vyko lėčiau, nei norėta. KLAUSYTI

6. TURGAUS MARGUMYNAI/ MARKET

Turgus – neatsiejama miesto gyvenimo dalis, su savo kvapais, šūkaliojimais, įkyriu prekių siūlymu, paukščių klyksmais, gyvulių bliovimu. Turgus – ideali vieta amatininkams pademonstruoti savo išmonę, tobulėjimą ir vietinę kultūrą. Žydai pieno produktų nemaišo su mėsos produktais: jų negalima dėti ant to paties stalo, mėsos negalima  pjaustyti tuo pačiu peiliu, su kuriuo pjaustomas sūris, namuose privalo būti atskiri indai, skirti mėsos ir pieno produktams, šie indai turi būti laikomi atskirose vietose. Čia pat, turguje, buvo galima gauti viralo, nupešti žąsį ar pasirinkti avies koją, jei ji  yra tinkamai paruošta. Tinkamas paruošimas reiškia, kad, pavyzdžiui, gyvulius paskerdė specialistas – ritualinis skerdikas. Mėsą žydui buvo galima pirkti tik iš žydų.  Jeruzalės gyventojai namuose maldavo grūdus – tiesiog sutrindavo juos tarp dviejų vienas prie kito prigludusių akmenų (girnų). KLAUSYTI

7. AMATŲ LOBYNAS/ HANDICRAFT

Amatininkai Senajame pasaulyje buvo ypač vertinami. Anuomet žydai rankų darbą laikė šventu. „Darbininkas, atliekantis rankų darbą, neturi ko gėdytis ir prieš didelius mokslininkus dėl savo darbo“ – mokė rabinai. Visi garsieji rabinai turėjo savo profesijas. Įvairių dirbtuvių buvo Jeruzalėje. Vieni dirbino plūgus, jungus, kiti apdorojo medį, akmenis, geležį, darė palapines. Dailidės amatas senas, kaip ir akmentašio. Saugodami savo namus, prekybos vietas, gyventojai užsakydavo medines duris, langines, atramas, stogines nuo kaitrių saulės spindulių. Įkaitusi Palestinos žemė negailestingai degino basas kojas. Neužtekdavo tik apvynioti jas audinio juostomis. Paprastai batsiuvys gamino nesudėtingus odos juostelėmis sutvirtinamus sandalus. Bronzos atsiradimas amatuose leido žmonėms sukurti metalinius daiktus, kurie buvo daug geresni už prieš tai turėtus iš medžio, plaušo ar odos. Bronzos gaminys buvo brangus, puošnus, ilgaamžis. Kilimų audimas žinomas nuo seniausių laikų. Būsto sienas sukraudavo iš aptašytų akmenų, tarpus užkišdavo moliu, augalų šaknimis, o angas uždengdavo kilimu. Kilimas žmogui galėjo atstoti ir balną, ir patalą. Veik kiekvienuose namuose būdavo audžiama, veliama, rišama… Taigi, ir prekiaujama. Keramika taip pat yra vienas seniausių, bet nesenstančių amatų pasaulyje. Keramikos amatas siejamas su civilizacijos pradžia. Prieš daug tūkstančių metų žmonės suprato, kad galima daug ką padaryti iš molio. Keramikos menas sujungia net tris elementus – žemę, vandenį ir ugnį. KLAUSYTI

8. PREKYBA: JĖGA IR TURTAS/ TRADE – POWER AND WEALTH

Prekyba maisto produktais, prieskoniais ištisus tūkstantmečius buvo labai vertinama. Tai reiškė jėgą ir turtus. Daugybę brangių prieskonių prekeiviai iš Azijos atveždavo į Jeruzalę. Anuomet žmonės vertino jau tada žinomus svogūnus, česnakus, kadagių uogas ir kmynus. Prieskoniai buvo naudojami ir maistui gardinti, ir vaistams, ir kosmetikai. Įgimto žydų gebėjimo prekiauti neribojo vieta – prekybai puikiausiai tiko užmūryti sienos vartai ar laikinai pritaisytos stoginės. Neretai ta pati namų dalis dienos metu tarnavo kaip prekyvietė, o naktį virsdavo šeimos miegamaisiais. Senolių žydų humoras, gebėjimas įdomiai perpasakoti, iš lūpų į lūpas keliavo per amžius, per tautas kaip išmintis, patarimas ar pamokymas. KLAUSYTI

9. KRYŽKELĖ. NAKVYNĖS NAMAI/ CROSSROAD

Izraelio žemė ilgus amžius buvo kelių kryžkelėje. Žmonės keliaudavo grupėmis dėl prekybinių, religinių tikslų (taip būdavo saugiau, patikimiau). Karavanų keliai jungė oazes, miestus, per juos plisdavo religinės idėjos, vyko prekių mainai. Karavanų keliuose būdavo statomi nakvynės namai su vieta priglausti kupranugarius, mulus, asilus. Namų, kuriuose buvo galima rasti vietą nakvynei, pavalgyti, Jeruzalėje taip pat buvo daug. Keliaujančių piligrimų ten niekada netrūko. KLAUSYTI

10. ŠV. KALĖDŲ RYTAS BETLIEJUJE/ CHRISTMAS MORNING

Maždaug už 10 kilometrų į pietus nuo Jeruzalės įsikūręs Betliejaus miestelis. Čia prieš daugiau nei 2000 metų, gimė kūdikis. Urantijos knygoje aprašomas reikšmingiausias ir žinomiausias gimtadienis visoje žmonijos istorijoje, kiek jos yra buvę ir kiek jos dar bus ateityje:

„Užeigos namai, gyventojų surašymo metu, buvo perpildyti, todėl Juozapas stengėsi susirasti vietą, kur galėtų apsistoti pas tolimus giminaičius, bet Betliejuje visi kambariai buvo tiesiog užkimšti. Kada jis buvo sugrįžęs į užeigos kiemą, jam pasakė, kad iš karavano arklidžių, ištašytų uolos šlaite ir esančių tiesiog šalia užeigos, buvo išvesti gyvuliai ir kad jos buvo išvalytos tam, jog priimtų atvykstančiuosius. Palikęs asilą kieme, Juozapas ant pečių užsimetė savo krepšius su drabužiais ir maistu ir drauge su Marija užlipo akmeniniais laiptais į savo nakvynės vietą šalia užeigos. Juos patalpino ten, kur buvo grūdų laikymo vieta prieš gardus ir ėdžias.“  Vienoje pusėje stovi grupelė piemenų. Galbūt suglumę, galbūt su pagarbia baime, bet tikrai nustebę jie tyliai stovi grotoje. Jų naktinį budėjimą pertraukė šviesos sprogimas iš dangaus ir angelų simfonija. KLAUSYTI

DĖMESIO! EPIZODAS PARODĄ PAPILDYS ŠV. KALĖDŲ DIENĄ, GRUODŽIO 25-ĄJĄ.

11. KALĖDINIS STEBUKLAS/ CHRISTMAS MIRACLE

Kai metų virsmas pasiekia gruodį, o tamsa užleidžia savo vietą plintančiai šviesai – ateina slaptinga Kalėdų naktis, nešdama ramybę, meilę ir viltį. Tai laikas sušildyti užgautas širdis, paguosti sužvarbusias sielas ir stiprinti tikėjimą – gyvenimu, savo artimu, savimi… „Betliejuje per Kalėdas susitiko meilė ir tiesa, pasibučiavo teisingumas ir taika, tiesa išdygo iš žemės ir teisingumas pažvelgė iš dangaus.“ (Popiežius Benediktas XVI)

Mūsų laikmečio gyvenimas svaigina mus daugybe garsų, triukšmų, laiko stoka, greičiu, o ši sena sakmė mus moko tylos, moko džiaugtis, mylėti, sulaikyti besikėsinančius į amžinas dorovės tiesas, saugo nuo vienatvės, užmaršties, pykčio. Kiekviename žmoguje gyvena paslaptis kaip pasaka, visus paliečiantis stebuklas – gebėjimas dovanoti gyvybę. Mažutis žmogus ateina į šeimą, jau turinčią savo vietą žemėje, istoriją, tradicijas, kultūrą, kalbą. Į šeimą, kurioje žodis Tėvynė, ne vien senolių legendos, o visų mūsų bendras gėris, šeimos tvirtovė, istorinė ir kultūrinė vertybė, dvasinis paveldas. Tai priminimas, koks yra visų žemės šeimų modelis, ką reiškia būti šeima, ką reiškia dalintis ir duoti, saugoti vienas kitą. Kirba viltis, kad Kalėdinis stebuklas, nepaisant visko, primins, kad gyvenimas prasmingas, gražus ir gyventi verta. Ir Lietuvoje.. 

DĖMESIO! EPIZODAS PARODĄ PAPILDYS TRIJŲ KARALIŲ DIENĄ, SAUSIO 6-ĄJĄ

12. TRIJŲ KARALIŲ LEGENDA/ THE (THREE ) WISE MEN 

Praėjus kelioms savaitėms, Betliejuje gimusį kūdikėlį Jėzų aplankė Trys karaliai. Iš tiesų jie nebuvo karaliai, gal tik nuo viduramžių jie taip buvo vadinami todėl, kad atkeliavo iš pasakiškai turtingų Rytų. Iš tiesų Kasparas, Melchioras ir Baltazaras buvo išminčiai, stebėję dangaus kūnų judėjimą. Netikėtai danguje sužibėjusi ryški žvaigždė sudrumstė šių vyrų ramybę, mat pranašystės skelbė, jog tokio šviesulio pasirodymas sutaps su Atpirkėjo atėjimu į žemę. Taigi išminčiai nutarė aplankyti Kūdikį ir išrinkę jam dovanas – aukso, smilkalų ir miros – leidosi į kelionę. Tūkstančius metų auksas, smilkalai ir mira simbolizavo prabangą, priklausančią dievams ir valdovams. Užmarštin nuėjo šimtmečiai, dulkėmis pavirto senovės civilizacijos, bet mira ir smilkalai vis dar yra labiausiai vertinami, prašmatniausi kvepalų komponentai, o auksas – prabangiausia jų pakuotė. Atsiminkime tuos tris vyrus, kurie kūdikiui atnešė dovanų, kai jis gimė. Gerbkime juos. Jų dėka mes gauname dovanas per Kalėdas.

    1. JERUZALĖ. PAŽADĖTOJI ŽEMĖ/ THE PROMISED LAND

    Senas yra šis pasakojimas. Perduodamas iš lūpų į lūpas… apie pažadėtą žemę. Jokiais būdais ji neprimena pažadėtosios, kurioje tekėtų medaus ir pieno upės.  Tai akmenuota nederlinga žemė su unikaliai menku skaičiumi ežerų ir upių. Seni išminčių kapai mena savas istorijas. Kiekvienas akmuo, uoloje iškalta grota „regėjo“ įvykius, pakeitusius Europą ir pasaulį. Tokių šventų vietų šioje žemėje labai daug. Josios miestai, miesteliai, gamtos grožybės, kurių pavadinimus dažnas sužino dar būdamas vaikas, pribloškia kiekvieną, net ir  netikintįjį. Tai neprilygstama religinė ir tautinė įvairovė, ypatingos, tik tenai gyvuojančios, kultūros apraiškos. Visa tai “dovanojo” ne šiuolaikinė globalizacija, o istorijos tūkstantmečiai, kurių metu žmonija tikėjo, kad šita pažadėtoji žemė yra pasaulio centras. KLAUSYTI

     2. MIESTAS-LEGENDA: KEDRONO SLĖNIS, ALYVŲ KALNAS/ FASCINATING JERUSALEM 

    Jeruzalė – viena paslaptingiausių ir įdomiausių vietų mūsų planetoje. Tai miestas, apjuostas dviejų metrų storio, penkių tūkstančių metų senumo sienomis, pastatytomis iš tašyto baltojo akmens luitų, nenaudojant rišamojo skiedinio. Jeruzalė pakeri ir užburia,  čia būdamas net ir šiandien prarandi realybės jausmą, nes  šioje pasaulio vietoje susijungia dabartis ir amžinybė.  Čia jokia siena nėra tik siena, jokia gatvė – tik gatvė. Šio miesto istorija – viena turtingiausių ir  įdomiausių žemėje. Remiantis senaisiais judėjų raštais, netoli Jeruzalės esančiame Armagedono slėnyje vyks paskutinė gėrio ir blogio žemėje kova. Kada nors akmens mūrai subyrės, atidengdami praėjimą pro arką, o palaidotieji Alyvų kalne pirmieji prisikels ir stos prieš Dievo teismą, kuris vyks šalia esančiame giliame Kedrono slėnyje.  Kiekvienas senas akmuo ar alyvmedis “regėjo” minias į Jeruzalę traukiančių keliautojų, prekeivių, piligrimų, atrandančių čia kažką sau artimo, svarbaus, reikšmingo. Tiek vietiniams, tiek keliautojams, reikšminga buvo gyvulininkystė. Nederlingoje žemėje, šalia miesto sienos, vietiniai piemenys ožkas, avis ganė nedidelėmis bandomis, o asilai, kupranugariai buvo ne tik žaliava maistui, rūbams, bet ir nepamainomos transporto priemonės. KLAUSYTI

    3. JERUZALĖS KASDIENYBĖ PRIE VANDENS/ WATER IS LIFE

    Vanduo Jeruzalę pasiekdavo Siloamo kanalu – unikaliu senovės vandentiekiu, kurio tiesimas kelis kartus minimas Senajame Testamente. Vanduo buvo tausojamas, jo niekada nebuvo per daug. Moterys savo reikmėms vandens atsinešdavo įvairiose talpose. Skalbimui buvo naudojamas specialus muilas, gaminamas iš ožkos riebalų ir buko pelenų. Gyvūniniai riebalai ir medžio pelenai labai ilgai buvo pagrindinė muilo žaliava.  Žvėrių, gyvulių kailius ir jų odas žmonės naudoja nuo neatmenamų laikų. Miestuose ir miesteliuose odų raugyklos įsikurdavo atokesnėse vietose, nes nuo jų sklisdavo sunkus raugo kvapas. Duoną senovės žmonės gamindavo jau prieš 10–12 tūkst. metų. Jeruzalės gyventojai duoną kepdavo įvairiais būdais. Vienas jų – keraminės krosnys, kurias pradžioje gerai iškaitindavo, tada išvalydavo ir duonos paplotėlius prilipdydavo prie vidinių sienų.  Račiaus amatas taip pat buvo paklausus. Garsiai dardėjo ratai Jeruzalės grindiniu. Alyvmedis – ilgaamžis medis, nes gali išgyventi iki 1000 metų. Numirus kamienui, šaknys iš žemės pradeda daiginti naują medelį. Žydi alyvmedis vėlyvą pavasarį, o vasarą snūduriuoja ir tausoja jėgas alyvuogių brandinimui. Kaip visoje Viduržemio jūros pakrantėje, taip rytų žemėse, alyvmedžio vaisių – alyvuogių – aliejus yra neatsiejamas nuo virtuvės, kultūros ir tradicijų. Alyvuogių spaudyklos neapsieidavo be asilo jėgos ir žmogaus sumanumo. MALDA SINAGOGOJE: KLAUSYK, IZRAELI!/ LISTEN, ISRAEL! Judėjų maldos namai vadinami sinagoga. Joje laikomos pamaldos, skaitomas ir aiškinamas Tanachas – Biblija. Judaizmas yra viena seniausių, praktikuojama monoteistinė religija, kitaip dar vadintina Toros religija. Žydams Tora yra visų mokymų mokymas ir praktikos pagrindas. Pirmosios sinagogos pastatytos Izraelyje IV a. pr. Kr. Buvo statomos daugelyje gyvenamų vietų, visos atgręžtos į Jeruzalę. Jos  centre – vieta, skirta Šventajai skryniai su Toromis. Rabinas – judėjų dvasininkas, tikybos mokytojas, teisėjas, religinės bendruomenės vadovas. Tai Biblijos žinovas, aiškintojas, autoritetas religijos ir teisės klausimais, labai gerbiamas asmuo. Pamaldas sinagogoje rabinas visada pradėdavo žodžiais „Klausyk, Izraeli“. Toros aiškintojų ginčai kildavo dažnai, skambėdavo garsiai, pritraukdami smalsuolius. KLAUSYTI

    4. MALDA SINAGOGOJE: KLAUSYK, IZRAELI!/ LISTEN, ISRAEL!

    Judėjų maldos namai vadinami sinagoga. Joje laikomos pamaldos, skaitomas ir aiškinamas Tanachas – Biblija. Judaizmas yra viena seniausių, praktikuojama monoteistinė religija, kitaip dar vadintina Toros religija. Žydams Tora yra visų mokymų mokymas ir praktikos pagrindas. Pirmosios sinagogos pastatytos Izraelyje IV a. pr. Kr. Buvo statomos daugelyje gyvenamų vietų, visos atgręžtos į Jeruzalę. Jos  centre – vieta, skirta Šventajai skryniai su Toromis. Rabinas – judėjų dvasininkas, tikybos mokytojas, teisėjas, religinės bendruomenės vadovas. Tai Biblijos žinovas, aiškintojas, autoritetas religijos ir teisės klausimais, labai gerbiamas asmuo. Pamaldas sinagogoje rabinas visada pradėdavo žodžiais „Klausyk, Izraeli“. Toros aiškintojų ginčai kildavo dažnai, skambėdavo garsiai, pritraukdami smalsuolius. KLAUSYTI

    5. ERODO VALDYMAS: GYVENTOJŲ SURAŠYMAS/ HEROD’S REIGN

    Prieš gimstant Išganytojui, Izraelio žemė buvo Romos imperijos dalis. Šalį valdė karalius Erodas, kuris, anot istorinių šaltinių, jėga užgrobė valdžią Izraelyje. Karalius Erodas visaip stengėsi įtvirtinti savo valdžią ir pelnyti autoritetą, tačiau izraelitų priešiškumas jam tik stiprėjo. Romos imperatorius Cezaris Augustas nurodė, jog turi būti suskaičiuoti visi Romos imperijos gyventojai. Taip pat ir izraelitai. Karalius Erodas ėmėsi įgyvendinti imperatoriaus nurodymą. Tačiau žydai visada buvo labai prietaringai nusiteikę prieš bet kokį mėginimą “suskaičiuoti tautą”, todėl Izraelio žemėje gyventojų surašymas vyko lėčiau, nei norėta. KLAUSYTI

    6. TURGAUS MARGUMYNAI/ MARKET

    Turgus – neatsiejama miesto gyvenimo dalis, su savo kvapais, šūkaliojimais, įkyriu prekių siūlymu, paukščių klyksmais, gyvulių bliovimu. Turgus – ideali vieta amatininkams pademonstruoti savo išmonę, tobulėjimą ir vietinę kultūrą. Žydai pieno produktų nemaišo su mėsos produktais: jų negalima dėti ant to paties stalo, mėsos negalima  pjaustyti tuo pačiu peiliu, su kuriuo pjaustomas sūris, namuose privalo būti atskiri indai, skirti mėsos ir pieno produktams, šie indai turi būti laikomi atskirose vietose. Čia pat, turguje, buvo galima gauti viralo, nupešti žąsį ar pasirinkti avies koją, jei ji  yra tinkamai paruošta. Tinkamas paruošimas reiškia, kad, pavyzdžiui, gyvulius paskerdė specialistas – ritualinis skerdikas. Mėsą žydui buvo galima pirkti tik iš žydų.  Jeruzalės gyventojai namuose maldavo grūdus – tiesiog sutrindavo juos tarp dviejų vienas prie kito prigludusių akmenų (girnų). KLAUSYTI

    7. AMATŲ LOBYNAS/ HANDICRAFT

    Amatininkai Senajame pasaulyje buvo ypač vertinami. Anuomet žydai rankų darbą laikė šventu. „Darbininkas, atliekantis rankų darbą, neturi ko gėdytis ir prieš didelius mokslininkus dėl savo darbo“ – mokė rabinai. Visi garsieji rabinai turėjo savo profesijas. Įvairių dirbtuvių buvo Jeruzalėje. Vieni dirbino plūgus, jungus, kiti apdorojo medį, akmenis, geležį, darė palapines. Dailidės amatas senas, kaip ir akmentašio. Saugodami savo namus, prekybos vietas, gyventojai užsakydavo medines duris, langines, atramas, stogines nuo kaitrių saulės spindulių. Įkaitusi Palestinos žemė negailestingai degino basas kojas. Neužtekdavo tik apvynioti jas audinio juostomis. Paprastai batsiuvys gamino nesudėtingus odos juostelėmis sutvirtinamus sandalus. Bronzos atsiradimas amatuose leido žmonėms sukurti metalinius daiktus, kurie buvo daug geresni už prieš tai turėtus iš medžio, plaušo ar odos. Bronzos gaminys buvo brangus, puošnus, ilgaamžis. Kilimų audimas žinomas nuo seniausių laikų. Būsto sienas sukraudavo iš aptašytų akmenų, tarpus užkišdavo moliu, augalų šaknimis, o angas uždengdavo kilimu. Kilimas žmogui galėjo atstoti ir balną, ir patalą. Veik kiekvienuose namuose būdavo audžiama, veliama, rišama… Taigi, ir prekiaujama. Keramika taip pat yra vienas seniausių, bet nesenstančių amatų pasaulyje. Keramikos amatas siejamas su civilizacijos pradžia. Prieš daug tūkstančių metų žmonės suprato, kad galima daug ką padaryti iš molio. Keramikos menas sujungia net tris elementus – žemę, vandenį ir ugnį. KLAUSYTI

    8. PREKYBA: JĖGA IR TURTAS/ TRADE – POWER AND WEALTH

    Prekyba maisto produktais, prieskoniais ištisus tūkstantmečius buvo labai vertinama. Tai reiškė jėgą ir turtus. Daugybę brangių prieskonių prekeiviai iš Azijos atveždavo į Jeruzalę. Anuomet žmonės vertino jau tada žinomus svogūnus, česnakus, kadagių uogas ir kmynus. Prieskoniai buvo naudojami ir maistui gardinti, ir vaistams, ir kosmetikai. Įgimto žydų gebėjimo prekiauti neribojo vieta – prekybai puikiausiai tiko užmūryti sienos vartai ar laikinai pritaisytos stoginės. Neretai ta pati namų dalis dienos metu tarnavo kaip prekyvietė, o naktį virsdavo šeimos miegamaisiais. Senolių žydų humoras, gebėjimas įdomiai perpasakoti, iš lūpų į lūpas keliavo per amžius, per tautas kaip išmintis, patarimas ar pamokymas. KLAUSYTI

    9. KRYŽKELĖ. NAKVYNĖS NAMAI/ CROSSROAD

    Izraelio žemė ilgus amžius buvo kelių kryžkelėje. Žmonės keliaudavo grupėmis dėl prekybinių, religinių tikslų (taip būdavo saugiau, patikimiau). Karavanų keliai jungė oazes, miestus, per juos plisdavo religinės idėjos, vyko prekių mainai. Karavanų keliuose būdavo statomi nakvynės namai su vieta priglausti kupranugarius, mulus, asilus. Namų, kuriuose buvo galima rasti vietą nakvynei, pavalgyti, Jeruzalėje taip pat buvo daug. Keliaujančių piligrimų ten niekada netrūko. KLAUSYTI

    10. ŠV. KALĖDŲ RYTAS BETLIEJUJE/ CHRISTMAS MORNING

    Maždaug už 10 kilometrų į pietus nuo Jeruzalės įsikūręs Betliejaus miestelis. Čia prieš daugiau nei 2000 metų, gimė kūdikis. Urantijos knygoje aprašomas reikšmingiausias ir žinomiausias gimtadienis visoje žmonijos istorijoje, kiek jos yra buvę ir kiek jos dar bus ateityje:

    „Užeigos namai, gyventojų surašymo metu, buvo perpildyti, todėl Juozapas stengėsi susirasti vietą, kur galėtų apsistoti pas tolimus giminaičius, bet Betliejuje visi kambariai buvo tiesiog užkimšti. Kada jis buvo sugrįžęs į užeigos kiemą, jam pasakė, kad iš karavano arklidžių, ištašytų uolos šlaite ir esančių tiesiog šalia užeigos, buvo išvesti gyvuliai ir kad jos buvo išvalytos tam, jog priimtų atvykstančiuosius. Palikęs asilą kieme, Juozapas ant pečių užsimetė savo krepšius su drabužiais ir maistu ir drauge su Marija užlipo akmeniniais laiptais į savo nakvynės vietą šalia užeigos. Juos patalpino ten, kur buvo grūdų laikymo vieta prieš gardus ir ėdžias.“  Vienoje pusėje stovi grupelė piemenų. Galbūt suglumę, galbūt su pagarbia baime, bet tikrai nustebę jie tyliai stovi grotoje. Jų naktinį budėjimą pertraukė šviesos sprogimas iš dangaus ir angelų simfonija. KLAUSYTI

    DĖMESIO! EPIZODAS PARODĄ PAPILDYS ŠV. KALĖDŲ DIENĄ, GRUODŽIO 25-ĄJĄ.

    11. KALĖDINIS STEBUKLAS/ CHRISTMAS MIRACLE

    Kai metų virsmas pasiekia gruodį, o tamsa užleidžia savo vietą plintančiai šviesai – ateina slaptinga Kalėdų naktis, nešdama ramybę, meilę ir viltį. Tai laikas sušildyti užgautas širdis, paguosti sužvarbusias sielas ir stiprinti tikėjimą – gyvenimu, savo artimu, savimi… „Betliejuje per Kalėdas susitiko meilė ir tiesa, pasibučiavo teisingumas ir taika, tiesa išdygo iš žemės ir teisingumas pažvelgė iš dangaus.“ (Popiežius Benediktas XVI)

    Mūsų laikmečio gyvenimas svaigina mus daugybe garsų, triukšmų, laiko stoka, greičiu, o ši sena sakmė mus moko tylos, moko džiaugtis, mylėti, sulaikyti besikėsinančius į amžinas dorovės tiesas, saugo nuo vienatvės, užmaršties, pykčio. Kiekviename žmoguje gyvena paslaptis kaip pasaka, visus paliečiantis stebuklas – gebėjimas dovanoti gyvybę. Mažutis žmogus ateina į šeimą, jau turinčią savo vietą žemėje, istoriją, tradicijas, kultūrą, kalbą. Į šeimą, kurioje žodis Tėvynė, ne vien senolių legendos, o visų mūsų bendras gėris, šeimos tvirtovė, istorinė ir kultūrinė vertybė, dvasinis paveldas. Tai priminimas, koks yra visų žemės šeimų modelis, ką reiškia būti šeima, ką reiškia dalintis ir duoti, saugoti vienas kitą. Kirba viltis, kad Kalėdinis stebuklas, nepaisant visko, primins, kad gyvenimas prasmingas, gražus ir gyventi verta. Ir Lietuvoje.. 

    DĖMESIO! EPIZODAS PARODĄ PAPILDYS TRIJŲ KARALIŲ DIENĄ, SAUSIO 6-ĄJĄ

    12. TRIJŲ KARALIŲ LEGENDA/ THE (THREE ) WISE MEN 

    Praėjus kelioms savaitėms, Betliejuje gimusį kūdikėlį Jėzų aplankė Trys karaliai. Iš tiesų jie nebuvo karaliai, gal tik nuo viduramžių jie taip buvo vadinami todėl, kad atkeliavo iš pasakiškai turtingų Rytų. Iš tiesų Kasparas, Melchioras ir Baltazaras buvo išminčiai, stebėję dangaus kūnų judėjimą. Netikėtai danguje sužibėjusi ryški žvaigždė sudrumstė šių vyrų ramybę, mat pranašystės skelbė, jog tokio šviesulio pasirodymas sutaps su Atpirkėjo atėjimu į žemę. Taigi išminčiai nutarė aplankyti Kūdikį ir išrinkę jam dovanas – aukso, smilkalų ir miros – leidosi į kelionę. Tūkstančius metų auksas, smilkalai ir mira simbolizavo prabangą, priklausančią dievams ir valdovams. Užmarštin nuėjo šimtmečiai, dulkėmis pavirto senovės civilizacijos, bet mira ir smilkalai vis dar yra labiausiai vertinami, prašmatniausi kvepalų komponentai, o auksas – prabangiausia jų pakuotė. Atsiminkime tuos tris vyrus, kurie kūdikiui atnešė dovanų, kai jis gimė. Gerbkime juos. Jų dėka mes gauname dovanas per Kalėdas.

Išskirtinis klaipėdietės Aidos Raimondos Pečeliūnienės projektas – lėlių paroda „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“ – tai unikali kelionė laiku, šuolis daugiau nei 2000 metų atgal ir galimybė išvysti, koks buvo svarbiausiojo žmonijos istorijoje kūdikėlio gimimas.

Aplankykite parodą su gidu ir vaizdžiais pasakojimais apie stebuklo laukusią Jeruzalę – išskirtinį savo istorija ir dvasia miestą. Parodos autorė – Aida Raimonda Pečeliūnienė. Gidė – Monika Vasylienė.

Ekskursijos su gidu planuojamos:
gruodžio 10 d. 13, 15 val.
gruodžio 16 d. 13, 15 val.
gruodžio 17 d. 13, 15 val.
gruodžio 23 d. 13, 15 val.
gruodžio 25 d. 15 val.
gruodžio 26 d. 13, 15 val.
2018 m. sausio 6 d. 13 val.

Ekskursijų trukmė – 1 val. Bilieto kaina – 5 eurai.  Vaikams ir jaunuoliams iki 14 m. ekskursija nemokama.

Mokinių, vaikų grupėms rengiamos papildomos mokamos ekskursijos. Registracija ir išsami informacija dalia@jurossvente.lt arba tel.: (8-46) 246 27

Bilietus į ekskursijas įsigykite www.internetu.lt 

KALĖDINIAI-NAUJAMETINIAI RENGINIAI KLAIPĖDOJE

GRUODŽIO 2 D., ŠEŠTADIENIS

17 val. Magiškas Kalėdų eglutės įžiebimo vakaras Teatro aikštėje su Kalėdų Seneliu, įspūdingu muzikiniu sveikinimu ir ryškiausiais šventiniais fejerverkais

17.30 val. Kalėdų eglutės įžiebimas Atgimimo aikštėje

16.30–17.30 val. Klaipėdos – Lietuvos kultūros sostinės projekto „Mūzė veža“ finalinis renginys (Atgimimo a.)

12 val. Šventinės mugės atidarymas (Teatro a.)

GRUODŽIO 3 D., SEKMADIENIS

12 val. „Maltiečių“ kalėdinės sriubos akcija (Teatro a.)

13 val. Socialinių mokslų kolegija kviečia – „Keturkojų Kalėdos 2017“ (Danės skverelis prie buv. TEO pastato)

GRUODŽIO 9 D., ŠEŠTADIENIS

17 val. Dovana Klaipėdai ir klaipėdiečiams: parodos „Diena, kai gimė Išganytojas“ arba „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“ pristatymas.  Kalėdinių giesmių koncertas (Teatro a.)

17 val. Šviečiančio kubo „Prakartėlės vitražai“ įžiebimas (buv. Šv. Jono bažnyčios aikštė)

GRUODŽIO 15 D., PENKTADIENIS

18 val. Kalėdinės muzikos vakaras. Renginio partneris Klaipėdos evangelikų liuteronų bendruomenė (buv. Šv. Jono bažnyčios aikštė)

GRUODŽIO 16 D., ŠEŠTADIENIS

12 val. Žuviene vaišina Lietuvos žvejų ir žuvies perdirbėjų konfederacija (Teatro a.)

16 val. Kalėdinės muzikos vakaras. Renginio partneris Klaipėdos evangelikų liuteronų bendruomenė (buv. Šv. Jono bažnyčios aikštė)

17 val. Prieškalėdinis renginys „Įžiebk savo Kalėdų žibintą“. Renginio partneris – klubas „Myliu save ir…taškas“,  Klaipėdos demokratinė moterų kolegija (buv. Šv. Jono bažnyčios aikštė)

GRUODŽIO 17 D., SEKMADIENIS

13 val. Lietuvos verslo kolegija kviečia – kalėdinis bėgimas „Padovanok senjorams Kalėdas“ (Startas – Turgaus g. 21)

GRUODŽIO 20 D., TREČIADIENIS

13 val. Miškininkų akcija „Parsinešk Kalėdas į savo namus“ (Teatro a.)

GRUODŽIO 25 D., PIRMADIENIS

10 val. Paroda „Diena, kai gimė Kristus“ arba „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“ papildoma Išganytojo gimimo scena (Teatro a.)

16 val. Kalėdinis Klaipėdos kariliono koncertas (Klaipėdos laikrodžių muziejaus kiemelis)

GRUODŽIO 31 D., SEKMADIENIS

23.30 val. Naujametinis Klaipėdos kariliono koncertas (Klaipėdos laikrodžių muziejaus kiemelis)

24 val. Naujametinis fejerverkas (Teatro a.)

2018 M. SAUSIO 6 D., ŠEŠTADIENIS

10 val. Paroda „Diena, kai gimė Kristus“ arba „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“ papildoma Trijų Karalių atėjimo scena (Teatro a.)

NUOLATINIAI RENGINIAI (Teatro aikštė)

2017 12 09–2018 01 08  Paroda „Diena, kai gimė Išganytojas“ arba „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“

Gruodžio 10, 16, 17, 23, 25, 26 dienomis – parodos „Diena, kai gimė Išganytojas“ arba „Pasivaikščiojimas po stebuklo laukiančią Jeruzalę…“ apžiūra su gidu. Išsami informacija www.jurossvente.lt

Kalėdinė mugė, šventinė karuselė ir žiemiškas šurmulys. Kalėdinių namelių darbo laikas:
I-V 16-21 val.
VI-VII 12-22 val.

Dėmesio! Teatro aikštė – ZONA BE PIROTECHNIKOS

Kalėdinių renginių organizatorius VšĮ  „Klaipėdos šventės“ kartu su Klaipėdos apskrities vyriausiuoju policijos komisariatu, centrinę kalėdinių renginių erdvę – Teatro aikštę, skelbia ZONA BE PIROTECHNIKOS.

NORINTIEMS PREKIAUTI 2017 METŲ KALĖDINĖJE MUGĖJE

Viešoji įstaiga „Klaipėdos šventės“ priima paraiškas asmenų, norinčių prekiauti eglutės įžiebimo šventėje 2017 m. gruodžio 2 d. ir kalėdiniu laikotarpiu gruodžio 2–sausio 7 d. 

Prekybos vieta Kalėdų eglutės įžiebimo šventės metu: Turgaus g. prie Teatro aikštės

Prekybos trukmė – 2017 m. gruodžio 2 d.

Numatomas darbo laikas: nuo 12.00 val. iki 20.00 val.

Prekybos forma – prekyba palapinėje, nuo prekystalių, vežimėlių, stalų ir pan.

Mokestis – 25,00 Eur

Norintieji prekiauti turi atsiųsti užpildytą paraišką „KALĖDINĖ MUGĖ“

Užpildytą ir pasirašytą paraišką ir reikalaujamų dokumentų kopijas siųsti šiuo elektroniniu paštu: prekyba@jurossvente.lt

Žodinė informacija teikiama: (8 46) 400 302; mob. 8 616 03 317

Klaipėdos Kalėdinių renginių organizatorius

Projektą finansuoja
Klaipėdos miesto savivaldybė
Lietuvos respublikos kultūros ministerija

Projektą pristato

Projekto partneris

Rėmėjai
Klaipėda - kultūros sostinė
Itimbera
Mida LT
Glassbel
"Gatvių apšvietimas"
Led OK
EP
Ramirent
Megaplantas
Klaipėdos želdiniai

Draugai
Jūrų muziejus
Klaipėdos policija
KTMC
Klaipėdos dramos teatras
S. Jokužio leidykla - spaustuvė
Klaipėdos energija
Maltiečiai
Banginis
UAB "Baltijos šprotai"
Lietuvos verslo kolegija
SMK
Demokratinė moterų kolegija

Informaciniai rėmėjai
Klaipėda
Lietuvos rytas
Vakarų ekspresas
Lalūna
Akropolis